Begår du denne fejl med ord og ødelægger det for dig selv?
Vælg dine ord med omhu lyder et gammelt råd. Og det holder, for ved hjælp af dit ordvalg kan du dreje samtalen og historien om dig selv i den rigtige retning - uden at give køb på din troværdighed. Her får du et lille kursus.
Maria Christiansen
Skribent
Når vi fortæller en historie, ja i virkeligheden allerede før, vi fortæller den, har vi ofte en idé om, hvordan den vil blive modtaget: Hun bliver nok sur, når jeg siger det her. Eller glad, eller skuffet… Vi forestiller os med rette eller urette en bestemt reaktion, og den forestilling har stor indflydelse på, hvordan vi præsenterer historien.
“Jeg har jo altså mine børn hver anden uge”, siger du lidt forsigtigt, for selv om du elsker dem overalt på jorden, forventer du netop nu en panderynken fra din nye kæreste: Med børnene i hjemmet er du låst af daglige rutiner som hjemmelavet middagsmad og faste sengetider. Ingen tid og plads til spontanitet og hvordan bliver den kendsgerning mon modtaget? Du er tilbøjelig til at have forsvars-antennerne ude.
Læs også: Er du klar til at få bonus-børn?
Eller du taler om din rustbunke af en bil, din ringe bolig eller din sølle økonomi med fortrydelse og et let, beklagende smil og et skuldertræk?
Det skal du ikke.
Naturligvis kan du ikke ændre på virkeligheden, og hvis din bil kun starter hver anden gang, hvis du bor i en kælderlejlighed, eller du er flad som en fregne, ja så er det jo sådan det er lige nu. Men du kan ændre på måden, du præsenterer fakta på – og hvorfor ikke levere den lækreste version af dig selv uden at give køb på troværdigheden? Så velkommen til et helt elementært kursus i kommunikation – kvit og frit og lige til at gå til.
Du kan vinkle historien om dig selv
Ved hjælp af dit ordvalg kan du dreje samtalen og dermed historien om dig selv i den rigtige retning. Det er et spørgsmål om, hvilken vinkel du vælger. Når du fx. siger, “Jeg har jo altså min børn hver anden uge”, ligger der en skjult forventning om, at budskabet får en blandet modtagelse. Og det er så lige, hvad det gør, for din egen forestilling om, at din nye kæreste nok vil være træt af det her, ja den gør noget ved dit tonefald, din kropsholdning og dit ansigtsudtryk.
“Når du fortæller, du er begejstret, bygger du en energi op”
Hvad nu hvis du i stedet præsenterer faktum hen i retning af: “Jeg har de skønneste unger, og heldigvis bor de hos mig hver anden uge. Dagene med dem flyver af sted, men de ligger i ret faste rammer. Til gengæld har jeg så rigelig voksentid, når de er hos deres mor/far. Derfor føler jeg mig vildt privilegeret”.
Når du fortæller, at du er tilfreds, måske endda begejstret, bygger du en energi op omkring dig, som smitter.
Du kender det måske også fra dit arbejde. Du – eller en kollega – beder om assistance i en let modløs tone: “Du kunne vel ikke hjælpe mig, jeg er helt på bar bund, og jeg ved ikke ret meget om det her…”
Anmodningen taler til vores medfølelse (nu skal vi selv mobilisere overskud) i stedet for til vores begejstring (her får vi tilført overskud), og man kan næsten høre det suk, der følger med sætningen. Det suk springer lige over på modtageren som en burre fra en tidsel. Begejstrings-versionen derimod kunne lyde: “Jeg har et nyt projekt, og jeg tror, det bliver virkelig godt, hvis jeg kan lokke dig til at bidrage lidt?”
De fleste vil gerne deltage i noget, der giver forventning om en succes. Så find den positive vinkel, for den energiske tone og begejstringen smitter din modtager.
“Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse”
Og hvad så med den elendige bil, den skrantende økonomi eller ligefrem et dårligt helbred? Hvordan skal man bære sig ad med at trække et lag af begejstring over her?
Det kan være en udfordring at sige noget positivt om noget, der bare er noget møg! Men du kan øve dig: Ja, min bil er udstyret med en en håbløst upålidelig motor, men indimellem har jeg da glæde af den, og uden den havde jeg aldrig hilst på så mange flotte mænd fra Vejhjælp…
Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse, og endelig, hvis du ikke magter at lave sjov med et emne (fx. et helbredsproblem), kan du vælge at tale mindre om det. Du er ved at præsentere dig selv og levere den lækreste version, ikke den komplette.
“Hold dig til den korte version og gem den lange til mødet med lægen”
Hvem kender ikke den type, der kan beklage sig i halve og hele timer om håbløse skifteholdsvagter, skatte- og klatgæld, sygdom og andre genvordigheder, som godt nok er reelle og bedrøvelige, men som jo også er dystre stemnings-formørkere. Din empati til trods, vil du formentlig indrømme, at også du kan blive lidt utålmodig i den slags dialoger? Som i øvrigt har tendens til at udvikle sig til monologer, fordi de netop tapper modtagerne for energi. Problemer forsvinder desværre sjældent af at blive ophøjet til selskabelige samtaleemner. Hold dig til den korte version af dem og gem den lange til mødet med chefen, bankrådgiveren, lægen eller din nære ven.
Tal tydeligt og med overbevisning
Når vi har noget at sige, som vi er bekymrede for, at modtageren vil misbillige, er de fleste af os tilbøjelige til at begynde at tale hurtigt, måske ligefrem utydeligt. Muligvis fordi vi bliver ramt af en vis nervøsitet. Vi japper, som om vi bare skal have det hurtigt overstået. Men troværdighed og en succesfuld præsentation handler også om måden, vi taler på. Når du taler tydeligt og engageret, virker du meget mere overbevisende, end hvis du haster af sted med dit budskab. – Det er logik for enhver, tænker du? Vel er det så, men hvorfor kommer vi så alligevel til at mumle og forivre os og snuble over ordene? Det gør vi, fordi vi ni ud af ti gange ekstemporerer, altså siger lige det, der falder os ind, når vi taler sammen. Vi tænker ikke i at vinkle vores egen helt personlige historie.
Men hvorfor ikke? Den bliver jo kun bedre.
Læs også: Derfor lyver dit kropssprog aldrig
5 kvikke tips til dig:
Overvej dit ordvalg. Vælg de ord, der signalerer glæde og drop de beklagende og undskyldende.
Husk at begejstring smitter og giver energi. Alle vil være med i en succes.
Øv dig i et vinkle selv virkelig møg-emner til noget positivt – eller lad dem udgå af samtalen.
Humor er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse.
Tal tydeligt og ikke for hurtigt, selv om du har noget, du gerne vil af med i en fart.
Når vi fortæller en historie, ja i virkeligheden allerede før, vi fortæller den, har vi ofte en idé om, hvordan den vil blive modtaget: Hun bliver nok sur, når jeg siger det her. Eller glad, eller skuffet… Vi forestiller os med rette eller urette en bestemt reaktion, og den forestilling har stor indflydelse på, hvordan vi præsenterer historien.
“Jeg har jo altså mine børn hver anden uge”, siger du lidt forsigtigt, for selv om du elsker dem overalt på jorden, forventer du netop nu en panderynken fra din nye kæreste: Med børnene i hjemmet er du låst af daglige rutiner som hjemmelavet middagsmad og faste sengetider. Ingen tid og plads til spontanitet og hvordan bliver den kendsgerning mon modtaget? Du er tilbøjelig til at have forsvars-antennerne ude.
Læs også: Er du klar til at få bonus-børn?
Eller du taler om din rustbunke af en bil, din ringe bolig eller din sølle økonomi med fortrydelse og et let, beklagende smil og et skuldertræk?
Det skal du ikke.
Naturligvis kan du ikke ændre på virkeligheden, og hvis din bil kun starter hver anden gang, hvis du bor i en kælderlejlighed, eller du er flad som en fregne, ja så er det jo sådan det er lige nu. Men du kan ændre på måden, du præsenterer fakta på – og hvorfor ikke levere den lækreste version af dig selv uden at give køb på troværdigheden? Så velkommen til et helt elementært kursus i kommunikation – kvit og frit og lige til at gå til.
Du kan vinkle historien om dig selv
Ved hjælp af dit ordvalg kan du dreje samtalen og dermed historien om dig selv i den rigtige retning. Det er et spørgsmål om, hvilken vinkel du vælger. Når du fx. siger, “Jeg har jo altså min børn hver anden uge”, ligger der en skjult forventning om, at budskabet får en blandet modtagelse. Og det er så lige, hvad det gør, for din egen forestilling om, at din nye kæreste nok vil være træt af det her, ja den gør noget ved dit tonefald, din kropsholdning og dit ansigtsudtryk.
“Når du fortæller, du er begejstret, bygger du en energi op”
Hvad nu hvis du i stedet præsenterer faktum hen i retning af: “Jeg har de skønneste unger, og heldigvis bor de hos mig hver anden uge. Dagene med dem flyver af sted, men de ligger i ret faste rammer. Til gengæld har jeg så rigelig voksentid, når de er hos deres mor/far. Derfor føler jeg mig vildt privilegeret”.
Når du fortæller, at du er tilfreds, måske endda begejstret, bygger du en energi op omkring dig, som smitter.
Du kender det måske også fra dit arbejde. Du – eller en kollega – beder om assistance i en let modløs tone: “Du kunne vel ikke hjælpe mig, jeg er helt på bar bund, og jeg ved ikke ret meget om det her…”
Anmodningen taler til vores medfølelse (nu skal vi selv mobilisere overskud) i stedet for til vores begejstring (her får vi tilført overskud), og man kan næsten høre det suk, der følger med sætningen. Det suk springer lige over på modtageren som en burre fra en tidsel. Begejstrings-versionen derimod kunne lyde: “Jeg har et nyt projekt, og jeg tror, det bliver virkelig godt, hvis jeg kan lokke dig til at bidrage lidt?”
De fleste vil gerne deltage i noget, der giver forventning om en succes. Så find den positive vinkel, for den energiske tone og begejstringen smitter din modtager.
“Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse”
Og hvad så med den elendige bil, den skrantende økonomi eller ligefrem et dårligt helbred? Hvordan skal man bære sig ad med at trække et lag af begejstring over her?
Det kan være en udfordring at sige noget positivt om noget, der bare er noget møg! Men du kan øve dig: Ja, min bil er udstyret med en en håbløst upålidelig motor, men indimellem har jeg da glæde af den, og uden den havde jeg aldrig hilst på så mange flotte mænd fra Vejhjælp…
Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse, og endelig, hvis du ikke magter at lave sjov med et emne (fx. et helbredsproblem), kan du vælge at tale mindre om det. Du er ved at præsentere dig selv og levere den lækreste version, ikke den komplette.
“Hold dig til den korte version og gem den lange til mødet med lægen”
Hvem kender ikke den type, der kan beklage sig i halve og hele timer om håbløse skifteholdsvagter, skatte- og klatgæld, sygdom og andre genvordigheder, som godt nok er reelle og bedrøvelige, men som jo også er dystre stemnings-formørkere. Din empati til trods, vil du formentlig indrømme, at også du kan blive lidt utålmodig i den slags dialoger? Som i øvrigt har tendens til at udvikle sig til monologer, fordi de netop tapper modtagerne for energi. Problemer forsvinder desværre sjældent af at blive ophøjet til selskabelige samtaleemner. Hold dig til den korte version af dem og gem den lange til mødet med chefen, bankrådgiveren, lægen eller din nære ven.
Tal tydeligt og med overbevisning
Når vi har noget at sige, som vi er bekymrede for, at modtageren vil misbillige, er de fleste af os tilbøjelige til at begynde at tale hurtigt, måske ligefrem utydeligt. Muligvis fordi vi bliver ramt af en vis nervøsitet. Vi japper, som om vi bare skal have det hurtigt overstået. Men troværdighed og en succesfuld præsentation handler også om måden, vi taler på. Når du taler tydeligt og engageret, virker du meget mere overbevisende, end hvis du haster af sted med dit budskab. – Det er logik for enhver, tænker du? Vel er det så, men hvorfor kommer vi så alligevel til at mumle og forivre os og snuble over ordene? Det gør vi, fordi vi ni ud af ti gange ekstemporerer, altså siger lige det, der falder os ind, når vi taler sammen. Vi tænker ikke i at vinkle vores egen helt personlige historie.
Men hvorfor ikke? Den bliver jo kun bedre.
Læs også: Derfor lyver dit kropssprog aldrig
5 kvikke tips til dig:
Overvej dit ordvalg. Vælg de ord, der signalerer glæde og drop de beklagende og undskyldende.
Husk at begejstring smitter og giver energi. Alle vil være med i en succes.
Øv dig i et vinkle selv virkelig møg-emner til noget positivt – eller lad dem udgå af samtalen.
Humor er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse.
Tal tydeligt og ikke for hurtigt, selv om du har noget, du gerne vil af med i en fart.
Når vi fortæller en historie, ja i virkeligheden allerede før, vi fortæller den, har vi ofte en idé om, hvordan den vil blive modtaget: Hun bliver nok sur, når jeg siger det her. Eller glad, eller skuffet… Vi forestiller os med rette eller urette en bestemt reaktion, og den forestilling har stor indflydelse på, hvordan vi præsenterer historien.
“Jeg har jo altså mine børn hver anden uge”, siger du lidt forsigtigt, for selv om du elsker dem overalt på jorden, forventer du netop nu en panderynken fra din nye kæreste: Med børnene i hjemmet er du låst af daglige rutiner som hjemmelavet middagsmad og faste sengetider. Ingen tid og plads til spontanitet og hvordan bliver den kendsgerning mon modtaget? Du er tilbøjelig til at have forsvars-antennerne ude.
Læs også: Er du klar til at få bonus-børn?
Eller du taler om din rustbunke af en bil, din ringe bolig eller din sølle økonomi med fortrydelse og et let, beklagende smil og et skuldertræk?
Det skal du ikke.
Naturligvis kan du ikke ændre på virkeligheden, og hvis din bil kun starter hver anden gang, hvis du bor i en kælderlejlighed, eller du er flad som en fregne, ja så er det jo sådan det er lige nu. Men du kan ændre på måden, du præsenterer fakta på – og hvorfor ikke levere den lækreste version af dig selv uden at give køb på troværdigheden? Så velkommen til et helt elementært kursus i kommunikation – kvit og frit og lige til at gå til.
Du kan vinkle historien om dig selv
Ved hjælp af dit ordvalg kan du dreje samtalen og dermed historien om dig selv i den rigtige retning. Det er et spørgsmål om, hvilken vinkel du vælger. Når du fx. siger, “Jeg har jo altså min børn hver anden uge”, ligger der en skjult forventning om, at budskabet får en blandet modtagelse. Og det er så lige, hvad det gør, for din egen forestilling om, at din nye kæreste nok vil være træt af det her, ja den gør noget ved dit tonefald, din kropsholdning og dit ansigtsudtryk.
“Når du fortæller, du er begejstret, bygger du en energi op”
Hvad nu hvis du i stedet præsenterer faktum hen i retning af: “Jeg har de skønneste unger, og heldigvis bor de hos mig hver anden uge. Dagene med dem flyver af sted, men de ligger i ret faste rammer. Til gengæld har jeg så rigelig voksentid, når de er hos deres mor/far. Derfor føler jeg mig vildt privilegeret”.
Når du fortæller, at du er tilfreds, måske endda begejstret, bygger du en energi op omkring dig, som smitter.
Du kender det måske også fra dit arbejde. Du – eller en kollega – beder om assistance i en let modløs tone: “Du kunne vel ikke hjælpe mig, jeg er helt på bar bund, og jeg ved ikke ret meget om det her…”
Anmodningen taler til vores medfølelse (nu skal vi selv mobilisere overskud) i stedet for til vores begejstring (her får vi tilført overskud), og man kan næsten høre det suk, der følger med sætningen. Det suk springer lige over på modtageren som en burre fra en tidsel. Begejstrings-versionen derimod kunne lyde: “Jeg har et nyt projekt, og jeg tror, det bliver virkelig godt, hvis jeg kan lokke dig til at bidrage lidt?”
De fleste vil gerne deltage i noget, der giver forventning om en succes. Så find den positive vinkel, for den energiske tone og begejstringen smitter din modtager.
“Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse”
Og hvad så med den elendige bil, den skrantende økonomi eller ligefrem et dårligt helbred? Hvordan skal man bære sig ad med at trække et lag af begejstring over her?
Det kan være en udfordring at sige noget positivt om noget, der bare er noget møg! Men du kan øve dig: Ja, min bil er udstyret med en en håbløst upålidelig motor, men indimellem har jeg da glæde af den, og uden den havde jeg aldrig hilst på så mange flotte mænd fra Vejhjælp…
Humoren er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse, og endelig, hvis du ikke magter at lave sjov med et emne (fx. et helbredsproblem), kan du vælge at tale mindre om det. Du er ved at præsentere dig selv og levere den lækreste version, ikke den komplette.
“Hold dig til den korte version og gem den lange til mødet med lægen”
Hvem kender ikke den type, der kan beklage sig i halve og hele timer om håbløse skifteholdsvagter, skatte- og klatgæld, sygdom og andre genvordigheder, som godt nok er reelle og bedrøvelige, men som jo også er dystre stemnings-formørkere. Din empati til trods, vil du formentlig indrømme, at også du kan blive lidt utålmodig i den slags dialoger? Som i øvrigt har tendens til at udvikle sig til monologer, fordi de netop tapper modtagerne for energi. Problemer forsvinder desværre sjældent af at blive ophøjet til selskabelige samtaleemner. Hold dig til den korte version af dem og gem den lange til mødet med chefen, bankrådgiveren, lægen eller din nære ven.
Tal tydeligt og med overbevisning
Når vi har noget at sige, som vi er bekymrede for, at modtageren vil misbillige, er de fleste af os tilbøjelige til at begynde at tale hurtigt, måske ligefrem utydeligt. Muligvis fordi vi bliver ramt af en vis nervøsitet. Vi japper, som om vi bare skal have det hurtigt overstået. Men troværdighed og en succesfuld præsentation handler også om måden, vi taler på. Når du taler tydeligt og engageret, virker du meget mere overbevisende, end hvis du haster af sted med dit budskab. – Det er logik for enhver, tænker du? Vel er det så, men hvorfor kommer vi så alligevel til at mumle og forivre os og snuble over ordene? Det gør vi, fordi vi ni ud af ti gange ekstemporerer, altså siger lige det, der falder os ind, når vi taler sammen. Vi tænker ikke i at vinkle vores egen helt personlige historie.
Men hvorfor ikke? Den bliver jo kun bedre.
Læs også: Derfor lyver dit kropssprog aldrig
5 kvikke tips til dig:
Overvej dit ordvalg. Vælg de ord, der signalerer glæde og drop de beklagende og undskyldende.
Husk at begejstring smitter og giver energi. Alle vil være med i en succes.
Øv dig i et vinkle selv virkelig møg-emner til noget positivt – eller lad dem udgå af samtalen.
Humor er et effektivt redskab i din kommunikations-værktøjskasse.
Tal tydeligt og ikke for hurtigt, selv om du har noget, du gerne vil af med i en fart.
Genveje
Har du brug for hjælp?
© 1999 — 2024 Babel ApS
Genveje
Har du brug for hjælp?
© 1999 — 2024 Babel ApS
© 1999 — 2024 Babel ApS